Sporing af dæk – Hvad, hvorfor og hvornår det er nødvendigt

Sporing af dæk – Hvad, hvorfor og hvornår det er nødvendigt

Sporing af dæk/bil kan blive nødvendigt, hvis din bil begynder at trække til enten højre eller venstre når du slipper rattet, eller når du oplever andre problemer med styringen.

Ret ofte vil bilen have en uheldig styring, når du rammer/kører på noget. Her er kantsten ofte den hyppige synder. Det betyder, at du vil opleve det med at bilen trækker til en af siderne, og rattet ikke vil stå lige når du kører ligeud. Men dine dæk bliver også slidt ujævnt.

Hvis du ikke ved så meget om hvad, hvorfor og hvornår angående sporing, så finder du svar her.

Hvad er sporing af dæk?

få lavet en sporing af din bil

Sporing af dæk bliver også kaldet 4 hjulsudmåling. Det er en proces der sikrer, at alle dine fire dæk er placeret optimalt til bilen og hinanden. Selve processen foregår ved din mekaniker som NBCBiler i Nordsjælland eller hvor du nu bor i landet.

En sporing sikrer at slidtage er ens på alle dæk. Det giver dig ikke bare en normal styring, men også bedre brændstofforbrug, for rullemodstanden bliver mindre i forhold til 4 dæk der ikke sidder rigtigt og giver den ujævne slid på dækkene.

Her er det vigtigt, at du ikke forveksler afbalancering af dæk med sporing af dæk.

Få nem & hurtig tilbud på firehjulsudmåling / sporing hos Autobulter


få tilbud på sporing og firehjulsudmåling

Sporing eller afbalancering?

Afbalancering og sporing er ikke det samme, selvom de fleste af os der ikke er særlige kyndige, nok går rundt i den overbevisning. Ved afbalancering bruger du et afbalanceringsapparat til at balancere hjulene, så du undgår rystelser og vibrationer ved visse hastigheder.

Sporingen ved hjælp af en 4-hjulsudmåler sørger for at justerer hjulenes vinkler, så de 4 hjul står parallelt og vinkelret med hinanden.

Hvornår du skal kontroller sporingen?

Som allerede fortalt, så er det med at ramme en kantsten ofte den største synder til at slå et hjul skævt eller forskubbe kringle stabilisatoren.

Markveje eller store huller i vejene som jo desværre bliver mere og mere udbredt i Danmark, kan også være en synder til at slå ophæng skævt. Almindelig slidtage er også en årsag til, at du skal på autoværkstedet og få lavet en 4-hjulsudmåling.

Hvis du skifter fra sommer til vinterdæk eller måske har købt et nyt sæt Goodyear dæk, så vil det også være en god grund til at få en sporing af din bil.

Se også: Hvad og hvordan med dæk tal?

Er sporing nødvendigt?

Nogen vil have sporet deres dæk de to gange om året, hvor det er smart at skifte fra sommerdæk til vinterdæk og omvendt. Andre mener at sporing kun er nødvendigt en gang om året.

Faktum er dog, at det påvirker slitagen på dækkene, giver bedre køreegenskaber og nedsætter dit brændstofforbrug der kan løbe op i tusindvis af sparet kilometer og direkte ned i pengepungen.

Miljømæssig vil en sporing også gøre sit. Dine dæk vil holde længere og belaste miljøet mindre.

Sikkerhedsmæssigt er det også en god ide, for når du får sporet hjulene, bliver din undervogn også tjekket, styretøjet, affjedring og støddæmpere skal være i orden.

Det er ret gode grunde, og en gang om året hvor du får lavet andre ting ved mekanikeren også, kræver ikke ekstratid fra din side.

Sporingen på værkstedet?

Selve sporingen eller 4-hjulsudmåling som du kan få lavet på de fleste autoværksteder som her, kræver at tre ting skal være i orden.

  • Hældning: Dækket skal stå vinkelret på vejen frem for f.eks. at hælde ind mod bilen, for så slides indersiden.
  • Vridning: Den egentlige 4-hjulsudmåling skal sikre at når bilen kører ligeud, så peger alle fire hjul i samme retning. Forhjulene skal være parallelle ved drejning, ellers vil dækkene vrides.
  • Vinkel: Vinkel til styreaksel skal være lodret, og dæk sidder sammen med styretøj og affjedring.

En sporing tager som regel omkring 30 minutter, og bør gøres af din mekaniker.

https://youtu.be/bTYgz_s4PHM